|
Helaas moet ik het hier neerzetten, mijn pa is zondagmorgen 27-03-2011 overleden.
Mijn vader ging hard achteruit, eten en drinken deed hij bijna al niet meer. Vrijdag kreeg mijn moeder snacht hulp van thuiszorg, deze heeft mijn moeder zaterdagmorgen wakker gemaakt om 7 uur omdat mijn vader veel pijn had. Mijn vader kreeg Oramorph, een soort morfine drankje tegen de pijn. Mijn moeder vroeg aan de thuiszorg hulp waarom ze dat niet gegeven had als die man zo'n pijn heeft..... als antwoord kreeg mn moeder dat ze niet bevoegd was om dit te geven..... WAT KOM JE DAN HIER DOEN???
Thuiszorg is kwart over 7 weg gegaan, en toen kreeg mn moeder ineens geroepen door mn pa....De beste man had vreselijke pijn. Mijn moeder heeft de huisartsenpost gebeld en er kwam een dokter langs, deze heeft meteen morfine gegeven tegen de pijn en wilde ook een dosis Doricum geven, maar of hij dan nog wakker zou worden was de vraag.... Mn moeder heeft gevraagd of hij nog iemand wilde zien, dus ik werd om 9 uur gebeld of ik wilde komen.
De dokter zei tegen mn pa, u word zometeen slaperig….. ooohhh heerlijk zijn mn pa, lekker slapen….
We hebben nog even met de dokter beneden zitten praten, deze vertelde dat mensen met deze dosis misschien nog een keertje wakker worden maar dan weer in slaap vallen.
De dokter had mij meteen gemachtigd om morfine en doricum toe te dienen.
Zaterdagmiddag kwam mijn vader inderdaad weer bij, en waar hij de kracht vandaan haalde weet ik niet, maar ik heb zowat met hem liggen worstelen om hem in bed te houden…. Waar hij eerst geen kracht meer had, had hij nu kracht voor 10 man.
Weer de huisartsenpost gebeld, deze waren er ook meteen…. Morfine dosis werd verhoogd en Doricum ook, de dokter vond het verwondelijk dat mijn pa zo vreselijk sterk was en toch nog gewoon krachtig bijkwam met de dosis die hij al kreeg…..
Zaterdag avond ben ik bij mn ouders blijven slapen om om de 4 uur mn pa Morfine te geven en om de 6 uur Doricum… Thuiszorg vrouwtje hebben we meteen naar huis gestuurd want daar hadden we toch niets aan.
Ben om het half uur bij mn pa wezen kijken en heb hem netjes zijn medicatie gegeven….. Zondagmorgen ging ik bij hem kijken en zat mn ma bij hem, ik heb mn ma mee naar beneden genomen en we hebben samen besloten om de zuurstof uit zijn neus te halen en om hem nog wat extra morfine te geven (dit mocht ik 4x per dag extra geven)
De beste man was nog zo aan het proberen adem te halen, en zo aan het knokken dat het gewoon onmenselijk was….
Ik heb hem de extra morfine gegeven, een dikke kus op zn kale kop en gezegd dat het goed is, dat hij mag stoppen met knokken…..
Ben weer naar beneden gegaan, heb een bakje koffie voor mijn moeder gezet en aan dr gegeven… ik zeg… ik ga nog ff bij pa kijken… loop naar boven en toen was het gebeurd….. Ik denk dat hij heeft gewacht tot hij alleen was, hij lag gewoon op de slaapkamer van mijn ouders, waar mijn moeder dus ook sliep…. Hij heeft net zo lang gewacht tot hij alleen was….
De vrede die ik in hem zag toen het eenmaal gebeurd was, was zo mooi….. Eindelijk had mijn maatje geen pijn meer…….
We hebben hem meteen recht gelegd en netjes gemaakt en hebben nog even tegen hem zitten praten en iedereen ingelicht.
Mn moeder had de week ervoor nog vla, pathe en salade gehaald, speciaal voor hem wat hij lekker vond…. Niet dat hij het nam, maar toch… hij wilde dat dus ze had dat gehaald…
De houdbaarheidsdatum van alle drie deze speciaal voor hem gehaalde producten was 27-03-2011….
Monuta was er om alles te regelen, de kaart was gemaakt en ze klikt het voorbeeld open en dr telefoon gaat: “ HALLO HANS” dus wij beginnen allemaal te lachen, want mn vader heet ook Hans… De vrouw van monuta zegt, Hans beld mij nooit, alleen in spoedgevallen…..
Vervolgesn wilde wij donderdag de crematie, helaas kon dit niet vanwege drukte, dan woensdag?, nee kan alleen om 8.30 smorgens….. dus uiteindelijk is de crematie op 1 APRIL
Dit zijn van die bizarre toevalligheden, de houdbaarheidsdatum, de collega van Monuta en 1 April…. Daar kunnen we wel om lachen op 1 of andere manier…..
We hebben er vrede mee dat hij verlost is van alle pijn en ellende, maar wat zullen we deze man gaan missen…… Mijn vader, collega maar vooral mijn allerbeste maatje!!!
Het ga je goed ouwe ….. we houden van je….
|