bloedwaardes goed maar chemo toch uitgesteld

Chemotherapie, monoklonale antilichamen en andere medicijnen.

bloedwaardes goed maar chemo toch uitgesteld

Berichtdoor hennie65 » ma 19 nov 2007 21:52

Hallo ik heb een vraagje. Mijn moeder is in mei geopereerd van een grote tumor in de darmen. 10cm bij 10cm. Alle 22 klieren schoon. Alleen 1 klier in het bekken besmet. Dus adj. chemo xeloda (zelf voor gekozen zodat ze niet 3 dagen in het ziekenhuis hoeft)+ oxilatin. Ze heeft nu kuur 6 gehad van de 8.
Eigenlijk gaat het redelijk ook zij drinkt een paar keer per week nog haar wijntje.
De prikkelingen en het lege gevoel van binnen, beetje depressief, maken het nu steeds zwaarder. Maar alle waardes zijn steeds goed en hb zelfs 8.2. Nu vond de oncoloog haar wat zwak en besloot de kuur 9 dagen te stoppen???????????? Met als reden dat ze mijn moeder zwak vond en een ruisje hoorde. Dus niet naar de dagbehandeling maar 1 longfoto + foto van de neusholtes en een nog breder bloedonderzoek.
's middag wordt ze gebeld, geen ontstekingen in de bloedwaardes gevonden, longfoto was niets mis mee. De slijmvliezen bij de neusholte zagen er wel wat opgezet uit. Ik blijf het raar vinden dat op deze gronden de chemo wordt uitgesteld. Heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt. Op grond van malaisegevoel of aankomde griep een chemo uitstellen. Ik dacht dat bloedwaarden leiden zijn.

Ik moet zeggen dat ik altijd met mijn moeder meega en ik vanaf dat 1 helaas geen goed contact heb met de oncoloog. Mijn vragen worden steevast weggewuifd.

We zijn nog naar een ander ziekenhuis geweest, waar mijn moeder komt ivm sinusitus problematiek (slijmvliezen) en hij zij dat de foto's niet betrouwbaar zijn omdat mijn moeder 2 x in dit gebied is geopereerd dus dat er veel beter een kno arts in het ziekenhuis had kunnen kijken. HIj heeft contact opgenomen met oncoloog en doorgegeven dat het wel meeviel met de slijmvliezen.
Dit had ze toch ook al uit het bloedonderzoek kunnen halen want die gaf geen ontstekingen aan.

Afijn na 9 dagen weer bij de oncoloog en die zij ondanks alle mitsen en maren toch weer te kiezen voor doorgang chemo.

Ik begrijp het niet. Als ik jullie verhalen lees hebben jullie ook allemaal steeds meer last en gaat het ook door. Mijn moeders bloedresultaten zijn steeds goed, maar ze krijgt het natuurlijk net als iedereen steeds zwaarder, psychish en lichamelijk.

Zijn er ook mensen die antidepressiva er bij gebruiken. Ik heb gelezen dat de ouder soort antiderpessiva (anafril etc) als bijwerking heeft dat het de zenuwpijn van de oxiplatin ook vermindert. Heeft iemand hier ervaring mee.
hennie65

Berichtdoor queen » di 20 nov 2007 8:28

Goedemorgen Hennie,
Om te beginnen is het niet prettig als je niet goed op kunt schieten met de behandelend arts, maar ik zou proberen toch vol te houden met vragen stellen! Is er geen oncologisch verpleegkundige aan de poliklieniek /dagbehandeling verbonden. Je kunt zo'n verpleegkundige vaak makkelijker te spreken krijgen en ze weten vaak enorm veel. Je zou dit telefonisch kunnen navragen bij de poli of via patientenvoorlichting o.i.d.
Verder je verhaal m.b.t. de bloedwaardes, daar heb ik geen ervaring mee aangezien mijn bloedwaardes de hele kuur door goed bleven. Ik begreep wel van de arts dat je een bepaalde beginwaarde hebt, dan daalt deze tijdens de chemo en in je pauzeweek volgt er een herstel. Alleen herstelt het steeds iets minder goed en dat die waardes dus met iedere kuur iets afnemen. Je dient wel binnen bepaalde marges te blijven.
Over je vraag over antidepressiva tijdens de kuur, zou ik echt niet weten. Ik heb wel zo'n 6 maanden na het beeindigen van de chemo's amyitriptiline geslikt tegen neuropatische pijnen, maar de pijn ging niet over en zat zo stoned als een aap (geen ervaring mee hoor, maar zo voelde dat) een groot deel van de dag op de bank. Daarna Lyrica (anti-epileptica), maar ook dat sloeg niet aan. Hiervan werd ik erg opstandig en de pijn bleef.
Meer hierover kun je ook op dit forum lezen bij onderwerp oxaliplatin.
Ik wens je succes en groetjes Ing.
queen

bloedwaardes goed geen chemo

Berichtdoor hennie65 » di 20 nov 2007 16:13

Bedankt voor je reactie. Ik ga zeker je tip volgen. Er is inderdaad op de dagafdeling een oncologisch verpleegkundige. Ik heb ook een brief geschreven naar de hoofd interne geneeskunde met het verzoek voor een andere oncoloog. Maar ik twijfel nog.
Verder blijft het voor mij vreemd dat met goede bloedresultaten een chemo wordt uitgesteld.
hennie65

Keer terug naar Medicijnen